Att det är bra med träning finns det inget tvivel om. Huruvida det är roligt kan diskuteras. I alla fall innan du riktigt har kommit in i det. Efter ett tag brukar det bli en naturlig del av din vardag. Ett val som du gör utan att tänka på det, eftersom träning får dig att må bra. Men innan du nått fram till den nivån kan du behöva motivera dig själv.

Ett sätt att orka fortsätta tills det blir roligt är att sänka kraven. Du måste inte springa så fort eller lyfta så tunga vikter den första månaden. Det är helt okej att ta det sakta men säkert. Att bygga upp inte bara dina muskler, men även ditt sinne. För målet är ju att aldrig ge upp. Att fortsätta träna hela livet ut.

Rätt kläder stärker motivationen

Att ha snygga, praktiska kläder för träningen är faktiskt ett viktigt steg. Om det skaver någonstans eller du inte känner dig riktigt fri i plaggen kommer det att påverka det du gör. Se till att ha rätt saker beroende på vilken gren du valt. Och även kläder som passar till dagens väder, om du tränar utomhus. Ta dig en titt på aworkoutcompany.se/sv/crossfitskor-dam.

De måste inte vara så dyra eller superspeciella. Det räcker med att de fungerar ordentligt. Kom ihåg att du förtjänar att träna och må bra. Det är ett sätt att ta hand om dig själv. Så är det någonstans du ska satsa så är det just här. Lägg allting till rätt för rolig motion, så kan du hålla motivationen på topp. Expressen skriver om poliser i träningskläder.

Fortsätt ta hand om din kropp

Motivation är intressant, för det kan få dig att göra så gott som vad som helst. Om du är övertygad om att något är bra för dig, och att du kan ha roligt, så blir det enklare att göra det. Ibland är det flera olika faktorer som får folk att göra något. Likaså med motion. Intressant artikel om hur du håller träningslusten uppe.

Att gå ner i vikt kan vara motiverande. Men bara till en viss gräns, speciellt om du inte ser snabba resultat. Men i kombination med målet att orka leka mer med barnen så har du direkt en större motivation. Lägg sedan till att bli starkare och klara av vardagen på ett mer avslappnat sätt. Listan kan bli lång, och alla de olika punkterna motiverar dig att fortsätta träna.

Receptet på rolig träning

Framför allt ska du se till att träningen blir något du ser fram emot. En stund för dig själv, eller med dina kompisar, då du kan lägga fokus på att må bra. Se till att ha bra utrustning och kläder, för då kan du möta alla utmaningar. Och var inte för hård på dig själv i början. Det tar tid att bli starkare och smidigare, men det är väl värt ansträngningen. Resan dit kan också vara intressant, så fortsätt satsa på dig själv.