Människor som arbetar inom skönhetsindustrin kan identifiera parfymlukter på långt håll. Även privatpersoner som har ett intresse för parfymer kan ofta känna igen specifika lukter. Samtidigt är detta en bransch som är ständigt konkurrensutsatt. Företagen bakom varumärkena är därför alltid på hugget när det kommer till att ta fram nya parfymer.

Så vad är på tapeten under 2020-talet? Det har förmodligen inte undgått någon att ekologiska produkter är inne. Många företag vill kunna stoltsera med ekologiska produkter som har ett litet avtryck på miljön. Detta har gjort att man har börjat leta i naturen efter lukter.

Citron har varit populärt under en lång tid. Det är dock på senare år som man har upptäckt hur användbar denna frukt är. Dess innehåll kan utgöra en stor del av parfymen, utan att den helt tar över med sin sura lukt. 

Trämaterial har också blivit populärt. Visserligen är samtliga människor inom miljörörelsen emot träskövling. Samtidigt bör man vara medveten om att väldigt lite trä krävs för att ta fram många parfymer. Man kan därför säga att det är ett hållbart alternativ.

Man har vidare börjat leta i världens alla hörn efter den perfekta lukten. Globalismen har nämligen skapat en mindre värld. Av den anledningen vill kunderna kunna upptäcka orientaliska och exotiska dofter. Faktum är att västvärlden under en lång period endast fokuserade på målgrupper i Europa och Nordamerika. Denna tid är förbi och nu hämtar man inspiration från andra världsdelar för att kunna locka fler kunder samt upprätthålla ekologiska produkter.

Är du på jakt efter en ny parfym? Du hittar helt säkert något du tycker om här: https://stylingagenten.se/kategori/parfym/doft-parfym/parfym-dam/. Det är alltid en bra idé att handla av en leverantör med goda omdömen. Faktum är att du alltid bör läsa tidigare omdömen för att kunna försäkra dig om att leverantören håller vad den lovar.

Vad är egentligen en välkänd doft?

Enligt forskare kan vi känna tusentals olika lukter. Samtidigt har människan sedan länge förlitat sig mer på synen än luktsinnet. Man kan därför säga att även parfymens visuella utseende har en påverkan på hur vi känner när vi köper produkten.

Man kan också säga att många företag använder sig av överdrivna floskler i deras marknadsföring. Det handlar exempelvis om att vi kommer att känna många olika lukter av en och samma parfym. Detta är enligt många studier inte troligt. Människan har som sagt kommit att förlita sig mer på de saker som vi ser med våra ögon. Fokuset på luktsinnet har därför kommit att minska. Vi uppfattar också lukter på olika sätt, vilket gör att man inte på förhand kan bestämma vad en specifik kund kommer att tycka.

Man har även kunnat sett att parfymens påverkan endast varar under en kortare stund. Du känner säkert till detta, när du först sprutar på dig lite parfym kommer du känna en påtaglig doft. Efter ett tag kommer du dock inte ens tänka på att du har sprutat på dig parfym. 

Företagen har dock en viktig egenskap som de kan anspela på. Människor tenderar nämligen att koppla vissa dofter till minnen och välbehag. Man kan givetvis också koppla lukten till något negativt. Detta brukar dock inte vara fallet när man tar fram parfymer som är avsedda att lukta gott.

I bästa fall lyckas man få kunderna att identifiera en produkt med ett av deras positiva minnen, alternativt något som de gillar. Det spelar egentligen inte så stor roll om lukten i sig är överskattad, d.v.s. att den försvinner efter en kort stund. Köpbeslutet tas ofta efter att man luktat i butiken.

Vill du spana in utbudet hos Stylingagenten?  Härliga parfymer när du vill lukta gott.

Hur du utvecklar ditt eget intresse

Det finns många hemsidor som låter dig utveckla ditt eget intresse.

  • Expressen skriver  om damparfymer som alla känner till
  • Intressant läsning om hur du skapar din egen damparfym
  • Lägg därtill en rad olika Youtubekanaler som är helt dedikerade till parfymer.

Du kommer snabbt lära dig att de dyraste produkterna inte behöver vara bäst. Samtidigt brukar de vara av bäst kvalitet. Du kan använda parfymen under flera år utan att doftkvaliteten försämras. Detta kan man inte säga om de många billiga kopiorna som finns på marknaden.

Samtidigt finns det faktiskt mindre tillverkare som inte producerar generiska produkter. I många fall är deras parfymer av minst lika bra kvalitet som de större varumärkena. Det kan dock vara svårt att hitta dessa guldkorn. Marknaden är som sagt stor och det krävs mycket marknadsföring för att man ska bli ett känt varumärke.

Slutligen bör man alltid tänka på den ekologiska aspekten när man tar ett köpbeslut. Vi har givit några exempel på detta i denna artikel. Framtiden tillhör de företag som tar naturen på stort allvar och som hela tiden tar konsekventa beslut för att minska miljöavtrycket. Som konsument bör du vara med på denna resa.